بيانيه سومين كنگره بين المللى مسيحيت صهيونيستى
بيانيه زير در سومين كنگره بين المللى مسيحيت صهيونيستى كه در اورشليم از تاريخ 25 فوريه تا 29 فوريه سال 1996 برگزار شد، صادر شده است. در اين كنگره 1500 نماينده از 40 كشور شركت داشتند كه بانى آن سفارت بين المللى مسيحيت در اورشليم بود.
مقدمه:
ما نمايندگان سومين كنگره بين المللى مسيحيت صهيونيستى در بيت المقدس گرد هم آمدهايم. اين كنگره همزمان با سههزارمين جشن ساليانه حضور يهوديان در اورشليم، شهر مقدس خداوند، برگزار مىشود. ما با اطمينان از توجه خداوند به تلاشهايمان، براى نيل به اهداف ذيل گرد هم جمع شدهايم:
براى شركت در جشن »اورشليم 3000«، به منظور دعا براى برقرارى صلح در اورشليم و اعلام جايگاه مستحكم خود در وضعيت آينده اين شهر.
براى اينكه نشان دهيم مسيحيان، نگران اسرائيل و مردم يهود هستند.
به منظور تلاش در راه ترغيب و راهنمايى زنان و مردان مسيحى نقاط مختلف جهان به حقيقت مربوط به اسرائيل و مردم يهود كه در كتاب هر دو عهد براى آنها آشكار شده.
براى سنجش موقعيت و كارهايى كه بايد انجام دهيم تا اسرائيل و يهوديان را در رويارويى با جنگهاى پيش روى آنها كمك كنيم. مخصوصاً در واكنش به توافقنامهها و آخرين وضعيت گفتگوها با اعراب فلسطين و گفتگوهاى دو جانبه با سوريه و نياز به ادامه عمليات بازگردانى يهوديان به اسرائيل (Aliyah).
براى ابراز نگرانى عميق خود از روند روزافزون تهديدات مسلمانان تندرو كه بر عليه اسرائيل، گروههاى مسيحى خاورميانه و جهان ايجاد شده. ما در عين حال مشفقانه خود را براى ميليونها انسان مؤمن به اسلام ابراز مىكنيم.
سخنان صريح مسيحيت صهيونيستى:
بعد از توضيح مقدمه و دعا، همگى با يك قلب و يك ذهن جمع مىشويم تا عقايد مستحكم و استوار خود را به شرح زير اعلام و حكم نماييم:
1- كتاب مقدس وحى خداوند است و اساس ايمان ما به عنوان مسيحيان پيرو تعليمات خداوند و رسول او و نشانه انگيزه ما به عنوان صهيونيست به شمار مىرود.
2- خداى توانا ملت كهن و مردم اسرائيل، نسل ابراهيم، اسحاق و يعقوب را انتخاب كرد تا برنامه رستگارىبخش خود را براى تمام جهان آشكار سازد. آنها برگزيدگان خداوند باقى مىمانند و بدون ملّت يهود اهداف رستگارىبخش او به كمال نخواهد رسيد.
3- عيسى مسيح(ع) پيمان بسته كه به اورشليم، به اسرائيل و به جهان بازگردد.
4- اين امر كه ملّت يهود در طول اعصار به نام خداوند كشته و مورد اذيت و آزار قرار گرفتهاند سزاوار سرزنش است. و ما كليسا را متهم و به توبه و ابراز پشيمانى از هرگونه گناه و فرمان و غفلت كه بر عليه آنها انجام داده دعوت مىكنيم.
5- پراكنده ساختن مردم يهود در سراسر جهان كه به قرون و سالهاى آوارگى معروف است بر اساس تقدير خداوند در طول قرون، تأديبكننده و رستگارىبخش بوده است تا آگاهى و بصيرت خداوند اسرائيل را به گوش ملتها برساند.
6- گرد هم آمدن دوباره مردم يهود در سرزمين اسرائيل و تولد دوباره كشور اسرائيل در حقيقت، واقعيت بخشيدن به پيشگويىهاى كتاب مقدس در كتاب عهد عتيق و جديد مىباشد.
7- مسيحيان مؤمن توسط كتاب مقدس تعليم (دستور) داده شدهاند كه ريشههاى عبرى ايمان خود را تصديق كنند و فعالانه به كمك و شركت در برنامه خداوند براى تجمع دوباره يهوديان و استوار مجدد اسرائيل در زمان كنونى بپردازند.
8- خداوند مردم و قضات و سران كشورهايى را كه براى تهديد مردم منتخب اسرائيل فعاليت مىكنند نفرين مىنمايد.
9- اورشليم: شهر مقدس يهوديان و معتقدين به كتاب مقدس است. در زمان مقرر شده خداوند، عيسى مسيح(ع) بازخواهد گشت تا بر تخت داود(ع) در اورشليم بنشيند و با عدالت و صلح بر جهان حكمرانى كند.
10- بر اساس توزيع اقوام توسط خداوند، سرزمين اسرائيل به عنوان مالكيت ابدى و بر اساس پيمانى جاويدان به يهوديان اعطا شده. يهوديان حق مطلق دارند كه مالك و ساكن اين سرزمين، با در بر داشتن يهوديه (قسمتى از جنوب فلسطين)، سامريه، غزه و جولان باشند.
11- مسيحيان بايد در مقابل اشكال مختلف تبعيض و غرضورزى بر ضد يهوديان و كشور آنها بايستند و فعالانه راحتى و دوستى با آنها را طلب نمايند.
12- انتخاب اسرائيل از سوى خدا وسيلهاى براى تحقق هدف او يعنى كلام و رستگارى بود. بنابراين انجام اين مأموريت بزرگ، حياتى است.
نتايج تجزيه و تحليل كنگره:
بعلاوه، ما بر آن شديم احساس اين كنگره را درباره نگرانىهاى ذكر شده در زير، كه در جهان كنونى در برابر ما وجود دارد بيان كنيم.
1- به خاطر اهداف مقتدرانه خداوند براى اين شهر، اورشليم بايد بصورت تقسيم نشده باقى بماند و تحت حاكميت اسرائيل قرار گيرد و در آن بر روى همه مردم گشوده باشد (و فقط پايتخت اسرائيل باشد). و همه كشورها بايد موافقت كرده و سفارتخانههاى خود را در آن قرار دهند.
2- با ايمان به عشق و بخشش از تلاشهاى انجام شده از سوى دولت اسرائيل و فعاليتهاى خستگىناپذير آنها براى برقرارى صلح قدردانى مىكنيم. ما بر اساس حس تشخيص خود مىگوييم كه اسرائيل و كشورهاى ديگر در توجه به جريان سازمان آزادىبخش فلسطين و قرار دادن سرزمين و مردمى كه براى خداوند ارزشمندانه به دست آنها، در اشتباهند. اشتباه بزرگتر آنها شناختن فلسطين به عنوان كشورى مستقل در منطقهاى از سرزمين اسرائيل مىباشد.
3- هرگونه پيمان با فلسطين، فعاليت براى حذف اسرائيل و انكار آن به عنوان كشورى با مرزهاى معين بايد نسخ و برانداخته شود.
4- جولان بخشى از اسرائيل ذكر شده در كتاب مقدس است و يك دارايى استراتژيك و حياتى براى امنيت و دفاع از كل كشور به شمار مىرود. هيچ پيمان دو جانبه يا چند جانبه با سوريه نبايد با اشغال ادامهدار لبنان و فشار بر اجتماع مسيحيان آن موافقت كند، چه در كلام و چه در مفهوم.
5- اسرائيل حق قانونى دارد كه از خود دفاع كند.
6- در رابطه با اسلام، نگرانىهاى زير را درباره رفتار مسلمانان در برابر مسيحيان و يهوديان ابراز مىداريم. در حاليكه براى ميليونها انسان معتقد كه كيش ابراهيم(ع) را از راه اسلام دنبال مىكنند، احساس شفقت و دلسوزى داريم، اميدواريم كه روح حقيقت و صداقت، طبيعت حقيقى ايمان به ابراهيم(ع) را براى آنها آشكار سازد:
ما، با توجه به نكات كتاب مقدس متقاعد شدهايم كه عقيده مسلمانان به »اللَّه« تحريفى ضد يهود و ضد مسيح است. ما مىدانيم كه اينگونه عقايد ريشه در بخشهايى از قرآن دارد كه مسيحيان و يهوديان را متهم به تحريف وحى خداوند در كتاب مقدس مىكند.
عناصر درون اسلام كه بيزارى از اسرائيل و يهوديان را ترويج مىكنند، براى خود و پيروانشان و ملت خود اسارت معنوى و روحى و سرگردانى را به ارمغان مىآورند. غمخواران مسيحى از تمام مسيحيان درخواست مىكند تا فعالانه تلاش نمايند تا آنها را از اين عداوت در مقابل اسرائيل و يهود آزاد سازند.
ادعاى اسلام درباره اورشليم و بيت المقدس (از جمله حق انحصارى بر معبد سليمان)، مغايرت اساسى با كتاب مقدس و مفاهيم تاريخى و روشن آن درباره شهر دارد. اين ادعايى مذهبى - سياسى است كه بعدها شكل گرفته و برخاسته از قرآن يا روايت مسلمانان صدر اسلام نيست.
ما نظريه افراطى را كه در حال حاضر در ميان مسلمين در حال گسترش است و طبق عقيده خودشان طرفدار خشونت و جهاد (جنگ مقدس) به عنوان حقى مشروع براى گسترش اسلام هستند محكوم مىكنيم. ما مىدانيم كه اين نظريه افراطى و مهلك ريشه در اين عقيده دارد كه »مسلمانى كه جان خود را در راه كشتن يك يهودى از دست بدهد، به بهشت وارد مىشود«. ممارست بر اين عقايد، اسرائيل را به خطر مىاندازد و خطرى براى مسلمانان و غير مسلمانان جهان به شمار مىرود. اين تهديدات بايد مورد مخالفت از سوى همگان قرار گيرد.
7- در حالى اين افراد با ايمان (غير يهودى) كه عقيده وابسته به ابراهيم(ع) پيوند اعتقاد دارند، جايگزينى (با اسرائيل منافع مشترك دارند) اينها كسانىاند كه دين مسيحيت را براى خود برگزيدهاند.
عقايد خداشناسى مسيحيت، اهداف در حال پيشرفت وابسته به كتاب مقدس را كه براى اسرائيل ترسيم مىشود يك نظريه اشتباه مىدانند.
8- با توجه به مهاجرت يهوديان به اسرائيل، هنوز براى سرنوشت يهوديان به خطر افتاده در مناطق مختلف نگرانيم و تلاش نموده تا آنها را تشويق و كمك كنيم تا به فرآيند بازگردانى از تبعيد به سرزمين اسرائيل ErإtzIsrael ادامه دهند. براى رسيدن به اين هدف با اسرائيل همكارى نموده و يهوديان پراكنده را تشويق به انجام اين بازگشت مىكنيم.
تعهدات:
ما مىدانيم كه با تهيه و انتشار اين بيانيه ملتها را در امور با اهميتى درگير نموده و نگرانىهايى را برايشان ايجاد كردهايم. به ما نيز مانند مسيحيان امر شده كه خدا را با قلب و روح و ذهن و قدرت خود دوست داشته باشيم و همچنين همسايگان خود را. با توجه به عشق خدايى او، تسليم دستور مصالحهطلبانهاى هستيم كه مشتاق ايجاد صلح انسان با خالق و انسانها با يكديگر است.
بنابراين اين بيانيه را با اميد به هدف و سرنوشت و با دلى پاك تهيه مىكنيم و مىدانيم كه رحمت خداوند هميشه شامل ما و همه انسانها در هر كجا مىشود. او همه كارهايى را كه نويد به انجام آنها داده محقق مىسازد. بنابراين جان و منابع خود را براى به انجام رساندن اهداف مشخص شده در اين باره تعهد مىكنيم.
ضميمه
ما بر بخشهاى مشخص شده زير از كتاب مقدس به عنوان اساس عقيده مستحكم خود تكيه مىكنيم:
1 - كتاب دوم تورات 3: 8 - مزمور 105 و 103: 1119 - متى 4: 4 - Acts: 2 و 42: 2 پطرس 12 - 20: 1 - تيموتاوس 16: 3.
2 - تورات 3 - 1201 - Romans: 2 - 1: 11 - 28 Romans: 11
3 - اشعيا 14: 7 - اشعيا 6: 9 - اشعيا 53 - مزمور 22 - 1 Romans: 15
4 - لوقا (پوس) 47: 24 -
5 - يوشع 1: 16 - لوقا (پوس) 24: 21. Romans: 30 - 28: 11
6 - ارميا 8 و 7 و 3: 23 - ارميا 23 و 10 - 8: 31 - 13 Amos: 9
7 - مزمور 80 - اشعيا 1: 40 - اشعيا 23 - 22: 49 - اشعيا 10 12: 60 - Romans: 25 و 17: 11
8 - تورات 3 - 1: 12 - يوئيل 3 - 1: 3 - متى 36: 25
9 - اشعيا 2 - اشعيا 11 - ارميا 17: 3 - زكريا 14 - مكاشفات 27 - 26: 2
10 - تورات 8 - 1: 17 - يوئيل 3 - 1: 3
11 - اشعيا 1: 40 - زكريا 8: 2 - متى 12 - 1: 5
12 - تورات 1: 12 - Romans. 5 - 4: 9