سیاست پنهان کاری هسته ای "اسراییل" و خطرات آن

در گذشته برخی دانشمندان می گفتند که ای کاش راز اتم ناشناخته می ماند. اما امروزه که در جهان منتشر شده است، دیگر اکنون محال است به عصر اتم پایان داد هر چند که این اراده وجود داشته باشد. پس از حمله شیمیایی آمریکا به هیروشیمای ژاپن بیمارانی در مراکز درمانی این کشور مشاهده می شدند که از زخم های مهلک رنج می بردند و به دنبال علائمی غیر از این زخم ها جان خود را از دست می دادند. حال قربانیان این حمله به طرز فجیعی و وحشتناکی وخیم و در پی آن اشتهایشان کور می شد و موهایشان می ریخت و لکه های کبود رنگی در بدنشان ظاهر می شد و از گوش، دماغ و دهانشان دچار خونریزی می شدند.
پزشکان در آغاز فکر می کردند که این لکه ها نشانه ضعف جسمانی آنان است؛ از این رو ویتامین  آ   به این بیماران تزریق می کردند، اما نتیجه بسیار نامطلوبی داشت، زیرا جایی را که آمپول به آن تزریق شده بود به تحلیل می رفت و پس از آن شخص بیمار می مرد. این پیش گفتار بستر خوبی را برای ما فراهم می سازد تا مسئله سلاح های هسته ای و جنگ هسته ای در منطقه خاورمیانه را مورد کنکاش قرار دهیم.

پنهان کاری  اسراییل  در زمینه برنامه های هسته ایش
 مناحم بریش  در سال 2001 جستاری را تحت عنوان  گزینه هسته ای اسراییل  انجام داد و شرکت تهیه نقشه رژیم صهیونیستی  کرتا  آن را منتشر کرد. وی در این تحقیق پیرامون سیاست پنهان کاری رژیم صهیونیستی می نویسد که قدرت ویژه سیاست پنهان کاری  اسراییل  در انعطاف پذیری و تکیه آن بر اصل لزوم حمایت از موجودیت  اسراییل  به عنوان یک هدف آرمانی تا زمانی که این موجودیت در معرض خطر باشد، نهفته است. رژیم صهیونیستی معاهده «محدود ساختن قدرت هسته ای» را امضا کرد و آن را اقدامی جهانی و مقدماتی در راستای دور کردن خطر سلاح های کشتار جمعی به عنوان یک ضرورت از ملت های منطقه قلمداد کرد. به این سبب که مصلحت ملی عالی  اسراییل  که فراتر از هر مصلحتی است، در گرو عاری ساختن منطقه از سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار دسته جمعی است. به این خاطر رژیم صهیونیستی حق ندارد در مخالفت با خواست جهانیان که همان جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای است، گام بردارد. ما نمی توانیم نظر و دیدگاه  افرایم سینیه  عضو کنست رژیم صهیونیستی را نادیده انگاریم. وی می گوید:« پنهان کاری  اسراییل  همچنان قوی ترین راز بازدارنده تلقی می شود و هرگونه مداخله بیگانه یا نظارت به معنای از دست دادن این قدرت بازدارنده است که اکنون ما در اختیار داریم.»
سوالی که اینجا مطرح است، اینکه طبق سخنان سینیه آیا کشورهای عربی زمانی که تحت نظارت بین المللی قرار گرفتند از سیاست بازدارنده و حتی مقاومت طرف نظر کردند؟
سوال دیگر اینکه آیا سیاست پنهان کاری به تفاهم میان رژیم صهیونیستی و همسایگانش (حتی میان  اسراییل  و برخی همسایگانش و برقراری صلح می انجامد؟
پرسش دیگر اینکه آیا سیاست پنهان کاری مانع از هرگونه رویارویی یا جنگ در آینده می شود؟
به منظور پاسخ به این سوال ها نخست باید سخن قبلی را تحلیل کنیم و برخی نکاتی را که سیاستمداران دولت عبری نسبت به آنها بی توجهی کرده اند، تبیین کنیم.
اولا: رژیم صهیونیستی در سایه این سیاست افکار عمومی و خواسته جهانیان را که همان متوقف کردن گسترش سلاح های هسته ای و جلوگیری از آن است را نادیده می انگارد.
دوم:  اسراییل  در پرتو این سیاست از فشار افکار عمومی جهانیان و جبهه گیری ها به دور مانده و انگار که در یک اتاق بسته زندگی می کند.
سوم: تحولات کشورهای عربی همسایه  اسراییل  و پیامدهای آتی آن روز به روز شدت می یابد و در برگیرنده موجی عظیم از خشم، نفرت و تردید نسبت به رژیم صهیونیستی و سیاست پنهان کاری آن در زمینه هسته ای است و از این رو  مناحیم بریش  در جستار سابق خود می افزاید:« ما در زمینه گفت و گو کار زیادی انجام نداده ایم؛ گفت و گویی که به عنوان وسیله ای در زمینه دستیابی به تفاهم و حل و فصل مناقشات میان کشورها به شمار می رود و باید به آن اولویت داد.»
واقعیت این است که رقابت تسلیحاتی که زائیده تحولات جاری نیست، همچنان ادامه دارد و این امر با توجه به پیشرفت چشمگیر حاصله در تولید سلاح ها، میزان سرعت هواپیماها و تنوع موشک های دور بررد با قدرت حمل کلاهک های هسته ای و دیگر فن آوری های مدرن که بخشی رقابت تسلیحاتی نه تنها در منطقه، بلکه در بسیاری از مناطق جهان است، روند شتابنده ای به خود گرفته است؟ و تجربه هسته ای پاکستان و هند روشن ترین دلیل و گواه بر این مدعاست.
آیا می توان بر فعالیت های هسته ای کشورهای دارای سلاح های هسته ای از جمله  اسراییل  نظارت کرد؟ دکتر  ادوارد بتلر  در سال 1958 که سخنانش سندی در آژانس بین المللی انرژی هسته ای به شمار می رود طی مقاله ای گفت:« اگر یکی از این کشورها بخواهد آزمایش های هسته ای در جویی کاملا محرمانه انجام دهد نظارت بر آنها کار بسیار سختی خواهد بود و بی تردید این اقدام مستلزم حمایت های مالی و تلاش های گسترده ای برای جلوگیری از بروز انفجارهای هسته ای است.»
واقعیت این است که سخن این مرد خالی از پیچیدگی نیست؛ فارغ از اینکه بتلر این سخن را بیش از 40 سال پیش بر زبان جاری ساخته است؛ زیرا در عصر کنونی که ما در آن به سر می بریم امکان ندارد آژانس بین المللی هسته ای را که طی چند سال گذشته از برنامه های هسته ای چندین کشور پرده برداشته است، فریب داد. عملا می توان به شیوه های مختلفی کار نظارت بر برنامه های هسته ای را به اجرا گذاشت.
1 ـ آزمایش های هسته ای ذراتی را که دارای تشعشعات است در هوا منتشر می کند که جریان هوا آنها را به صورت معلق نگه می دارد و امکان دارد با انجام یک سری آزمایشات به آن پی برد؟
2 ـ سیسم های جدید می تواند زمین لرزه های ناشی از انفجار بمب های هسته ای را کشف کند.
3ـ جریان هوای گرم ناشی از آزمایش های هسته ای در فضای بالا به حرکت در می آید و از این روی می توان به وسیله (ارومتر) آن را کشف کرد.
سریع ترین و ساده ترین راه اینکه اگر عقل بشری بتواند حمایت آژانس را جلب کند و نظام نوین جهانی لختی عدالت محور باشد و با همه کشورها برخوردی عادلانه داشته باشد و به یک میزان با همه رفتار کند و در سیاست های خود چندگانه عمل نکند، در آن صورت جلوگیری از فعالیت های هسته ای یا منع تکثیر این سلاح ها یک امر قابل تحققی در آینده خواهد بود. از این رو یکی از سیاستمداران می گوید: « ما اگر به همدیگر اعتماد داشته باشیم دیگر نیازی به نشست کمیته های بازرسی یا شورای امنیت نخواهیم داشت، با عنایت به این مسئله بشر وظیفه دارد به منظور پایان بخشیدن به عصر جنگ ها و رقابت تسلیحاتی در راستای عدم از بین بردن اعتماد و اعتماد سازی واقعی گام بردارد. در آن وقت امکان دارد بازرسی به پایان بخشیدن به رقابت های مغرضانه سلاح های هسته ای منجر شود.»
(گفتنی است در حالی که دشمن صهیونیستی هنوز معاهده منع گسترش سلاح های هسته را امضا نکرده است و بیش از 200 کلاهک هسته دارد، غرب از آن چشم پوشیده و مانع از فعالیت های صلح آمیز هسته جمهوری اسلامی ایران می شود. مرکز اطلاع رسانی فلسطین)