قدس 2010؛ اوج پروژه یهودی سازی

ناظران و کارشناسان مسائل قدس اشغالی در این مساله متفق القول هستند که دولت عبری سال 2010 میلادی را سال تعیین سرنوشت شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت یهودی دارای جمعیت، دین و فرهنگ یهودی می داند و این به معنای عملی کردن مساله دولت خالص یهودی است که رژیم صهیونیستی تاکید زیادی بر روی آن دارد.
عواملی زیادی باعث شده است که مساله قدس در راس اولویت های رژیم اشغالگر قدس قرار بگیرد که از جمله آنها می توان به مسائل سیاسی و فقدان یک رویکرد آینده نگر و رقابت میان احزاب مختلف و مسائل مربوط به ماهیت دولت عبری و نگرش جامعه بین المللی نسبت به آن و اعتماد جهان به قدرت این رژیم برای تداوم بقا بویژه پس از شکست آن در جنگ های 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه و ناتوانی آن برای تعیین سرنوشت شهر اشغالی قدس پس از گذشت 43 سال از اشغال آن اشاره کرد. علاوه بر این، مسائل دینی و تغییر نگرش یهودیان مذهبی در قبال مسجد مبارک الاقصی که مدعی هستند این مسجد همان "جبل المعبد" است و نیز تغییر نگرش جامعه یهودی درباره اهمیت ساخت "معبد سوم" و نقش آن در زندگی یهودیان و تداوم بقای آنها هم در شکل گیری این وضعیت بی تاثیر نبوده اند.
این تحولات در عمل باعث اتخاذ اقدامات یهودی سازی بی سابقه ای از سوی رژیم اشغالگر قدس علیه شهر اشغالی قدس شده است که اوج این مساله را در سال 2009 که بیشترین تحولات کمی و کیفی را در ارتباط با مساله قدس شاهد بود مشاهده کردیم و اقدامات یهودی سازی تمامی بخش های قدس اشغالی اعم از مقدسات و ساکنان و سرزمین و حتی هویت فرهنگی و سبک معماری این شهر را در بر می گرفت.
با مطالعه تحولات سیاسی و دینی رژیم صهیونیستی و پیگیری فعالیت های یهودی سازی و پیشرفت این روند در عمل، ما در موسسه بین المللی قدس بر این باوریم که وقایع سال 2010 قدس اشغالی شاهد تحولی اساسی بوده است که ما در زیر سعی در بررسی روند این تحولات داریم.

نخست: در زمینه هویت دینی که سال 2010 میلادی شاهد تحولات اساسی خواهد بود و می توان آنها را در موارد زیر بیان کرد:
1- تلاش های واقعی برای تقسیم دائمی مسجد مبارک الاقصی و اختصاص صحن های جنوب غربی این مسجد برای یهودیان که این مساله باعث پایان یافتن نظارت اختصاصی طرف اسلامی یا همان سازمان اوقاف اردن بر این مسجد است و به دنبال آن محافل مختلف صهیونیستی اعم از مجامع وابسته به دولت عبری و یا جمعیت های افراطی صهیونیستی سعی خواهند کرد با استفاده از اعیاد و مناسبت های مذهبی یهودیان اداره مسجد الاقصی را به دست بگیرند و در همین راستا انتظار می رود که رژیم اشغالگر قدس با احداث پل آهنی بر روی باب المغاربه کار آماده سازی زیر ساخت های لازم برای تقسیم مسجد الاقصی را به پایان برساند.
2- تکمیل پروژه "شهر مقدس یهودی" در زیر و اطراف مسجد مبارک الاقصی از طریق افتتاح تعدادی حفاری های پایان یافته بویژه در بخش جنوبی مسجد و در این راستا بعید نیست که حفاری های صورت گرفته در این قسمت به مصلای مروانی نیز برسد. همچنین انتظار می رود که حفاری ها در بخش غربی مسجد به طرف دیوارهای غربی بخش قدیمی قدس ادامه یابد.
3- آغاز ساخت آثار یهودی بیشتر در شهر اشغالی قدس. پس از افتتاح معبد الخراب که مهمترین و بزرگتری اثر یهودی در قدس به شمار می رود انتظار می رود که رژیم صهیونیستی پروژه های ساخت و ساز بیشتری را آغاز کرده و حضور دینی خود در این شهر را تقویت کند. در همین راستا، احتمال احداث معبد "قدس النور" که در طرح "اورشلیم نخست" در سال 2008 درباره آن بحث شده است وجود دارد و پیش بینی می شود که این معبد بر روی دادگاه اسلامی در مجاورت دیوارهای بخش غربی مسجد الاقصی احداث شود.
4- تداوم تلاش ها برای سیطره بر اوقاف مسیحی و بویژه املاک متعلق به کلیسای ارتدوکسی در بخش قدیمی قدس که انتظار می رد مهمترین تحول در این زمینه تصمیم گیری نهایی مراجع قضایی رژیم اشغالگر قدس درباره میدان "عمر" و اثبات مالکیت شرکت های شهرک سازی بر این املاک باشد. از سوی دیگر، شهرداری صهیونیستی قدس اشغالی با موافقت شرکت های شهرک سازی طرحی تقریبا نهایی را برای آغاز فعالیت های یهودی سازی در میدان مذکور تهیه کرده است و جای تعجب ندارد که در آینده معامله های جدیدی درباره واگذاری املاک که اسقف تیوفیلوس و مجمع مقدس اخیرا با آنها موافقت کرده اند، فاش شود.

دوم: تشدید نبرد جمعیتی در ابعاد مختلف از جمله:
1- تشدید روند گسترده لغو تابعیت ها و استفاده از این مساله به عنوان ابزاری کارآمد برای خلاص شدن از دست مشکل جمعیتی بویژه در صورت ترسیم مجدد مرزهای شهر اشغالی قدس و خارج شدن برخی محله های فلسطینی نشین از این محدوده.
2- تشدید تلاش ها برای معرفی قدس به عنوان مرکز مسکونی به منظور تعدیل میزان مهاجرت معکوس یهودیان از این شهر. به نظر می رسد که در سال 2010 این مساله در راس اولویت های شهرداری قدس اشغالی قرار خواهد گرفت و این نهاد صهیونیستی به همراه دولت عبری طرح احداث 12000 واحد مسکونی جدید در بخش شرقی قدس را تصویب کنند و این در حالی است که بر اساس گمانه زنی ها شهرداری قدس اشغالی طی این سال تنها 200 مورد مجوز ساخت را برای شهروندان فلسطینی صادر خواهد کرد.

سوم: مهمترین حوادث احتمالی در منازعه زمین:
1- احتمال تغییر مرزهای شهر اشغالی قدس و تطابق آنها با محدوده دیوار حائل که بدین ترتیب 163 کیلومتر مربع به مساحت اصلی شهر قدس و 69900 نفر به جمعیت آن اضافه خواهد شد، اما این اقدام لزوما به صورت علنی صورت نخواهد گرفت بلکه این مساله از طریق توسعه مجموعه های صهیونیست نشین موجود صورت خواهد گرفت تا مجموعه های مذکور به شهر اشغالی قدس ملحق شوند و از سوی دیگر، دولت عبری با احداث راه های ارتباطی میان مناطق مذکور و مرکز شهر قدس تردد میان آنها را تسهیل خواهد بخشید.
2- تلاش برای قطعی کردن وضعیت محله های فلسطینی نشین داخل بخش قدیمی قدس یا به تعبیر طرف صهیونیستی "حوض مقدس" و بویژه دو پرونده محله البستان و محله شیخ جراح. رژیم صهیونیستی سعی در نهایی کردن پرونده محله البستان در جنوب مسجد الاقصی از طریق فراهم کردن شرایط لازم برای مهاجرت جزئی ساکنان آن و تکمیل پروژه "باغ های ملک" و ترمیم منازل و خیابان های این منطقه بر اساس سبک معماری "شهر داود" به منظور تضمین رنگ و بوی یهودی و سبک هرودیانی این شهر.
اما در ارتباط با پرونده محلیه شیخ جراح واقع در شمال بخش قدیمی قدس نیز باید گفت که دولت عبری سعی در نهایی کردن وضعیت آن از طریق تشدید فشار علیه اهالی این منطقه بواسطه افزایش حملات شهرک نشینان صهیونیست علیه این قشر از شهروندان فلسطینی دارد و در کنار این حملات آنها را از لحاظ امنیتی تحت تعقیب قرار داده و محدودیت های زیادی را علیه منابع مالی این گروه در اروپا و کشورهای اسلامی و عربی اعمال می کند. رژیم صهیونیستی همچنین با تاخیر در رسیدگی به امور حقوقی شهروندان فلسطینی در دادگاه ها و در نتیجه مصادره منازلشان از سوی شهرک نشینان صهیونیست و احداث زیر ساخت های مورد نظر در این منطقه برای تبدیل آن به یک زیارتگاه یهودی تلاش می کند و انتظار می رود که دولت عبری با آغاز ساخت محله صهیونیست نشین در زمین "کرم المفتی" در شمال محله شیخ جراح موافقت کند.
3- افزایش فعالیت های جمعیت های شهرک سازی وابسته به دولت عبری در بخش قدیمی قدس به منظور مصادره مساحت بیشتری از املاک و مستغلات این شهر و حمایت حقوقی و امنیتی کامل مراجع رسمی صهیونیستی از این مساله.


چهارم: در ارتباط با منازعه فرهنگی نیز انتظار می رود که فعالیت هایی در زمینه های زیر صورت گیرد:
1- تلاش برای تغییر نام کامل آثار باستانی و محله های بخش قدیمی قدس بر اساس طرح تصویب شده در سال 2009 میلادی.
2- آغاز فعالیت های بازسازی و تغییر بافت باب العامود (از مهمترین دروازه های بخش قدیمی قدس در شمال آن) به منظور تغییر سبک معماری و ساخت آن بر اساس سبک معماری "هرودیانی". انجام این فعالیت ها مستلزم مسدود شدن این دروازه برای مدت طولانی است و این در حالی است که این منطقه در کنار بازار خان الزیت قطب اساسی اقتصاد بخش قدیمی قدس را تشکیل می دهد.

توصیه های موسسه بین المللی قدس برای مقابله با خطرات احتمالی در سال 2010 میلادی
مقابله با این تحولات شتابزده و پروژه های عظیم یهودی سازی تنها با اتخاذ اقدامات عملی به منظور اخراج اشغالگران صهیونیست از سرزمین فلسطین و متوقف کردن طرح های یهودی سازی آن ممکن است و این مساله از راه های زیر ممکن است:
1- تبدیل مساله قدس به مساله مورد اجماع و توافق تمامی طرف ها و تشریک مساعی طرف های رسمی و مردمی به منظور حمایت از آن و حذف تفکر کنونی مبتنی بر رقابت و تلاش برای احتکار آن از سوی برخی مراجع ویژه.
2- تامین حمایت های مادی مستقیم از اهالی بیت المقدس به منظور تقویت پایداری و ایستادگی آنها و نیز فراهم کردن شرایط لازم برای ساخت جامعه فلسطینی قدس به صورت مستقل از جامعه صهیونیستی تا بدین ترتیب شرایط برای تسلط و سیطره کامل رژیم صهیونیستی بر تمامی بخش های زندگی اهالی بیت المقدس مهیا نباشد.
3- توقف همکاری های امنیتی با دشمن صهیونیستی و پایان دادن به تعقیب و بازداشت مبارزان گروه های مقاومت و اعمال محدودیت ها علیه آنها در کرانه باختری؛ چرا که مقاومت تنها طرفی بوده است که توانسته از زمان انقلاب براق در سال 1929 میلادی تا انتفاضه الاقصی در سال 2000 معادله مقابله با رژیم صهیونیستی و اقدامات یهودی سازی آن در قدس اشغالی را حفظ کند.
4- ارسال پیامی از سوی موسسه بین المللی قدس به نشست سران عرب در طرابلس و تاکید بر مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی در قبال شهر اشغالی قدس و مقدسات آن و نیز لزوم اتخاذ موضع سیاسی قاطع به منظور حمایت از پایداری اهالی بیت المقدس و پس گرفتن طرح صلح عربی. علاوه بر این، طرف های عربی باید به فرصت دهی بیشتر به رژیم صهیونیستی و حمایت از مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم با این رژیم و نیز مشروعیت بخشی به امتیازدهی های دامنه دار طرف مذاکره کننده فلسطینی به آن پایان دهند.
5- موسسه بین المللی قدس بر لزوم تحقق آشتی ملی میان گروه های فلسطینی تاکید کرده و در عین حال اعلام می کند که شکاف داخلی فلسطین نمی تواند بهانه ای برای طرف های عربی و اسلامی به منظور شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت های خود در قبال شهر اشغالی قدس بوده و یا کوتاهی های آشکار طرف های عربی در مقابل موج شدید یهودی سازی قدس را توجیه کند.
6- موسسه بین المللی قدس امت را به واکنش گسترده و قیام در قبال تجاوزات بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه شهر اشغالی قدس و مقدسات فراخوانده و خواستار توجه آنها به جایگاه و منزلت شهر اشغالی قدس و هدف اصلی اقدامات صهیونیستی در آن شده و اعلام می کند که امت نباید منتظر تخریب مسجد الاقصی و یا وقوع یک نسل کشی در صحن های این مسجد باشد تا پس از آن دست به نهضتی مردمی به به منظور حمایت از قدس اشغالی بزند. در اینجا علاوه بر اقشار مختلف امت، علما و مبلغان دینی را مخاطب خود قرار داده و به آنها اعلام می کنیم که باید نقش موثری در ترغیب و تشویق امت به قیام مردمی به منظور حمایت از قدس و اهالی آن و نیز مقدسات این شهر داشته باشند.
7- افزایش تلاش های رسانه ای در مورد شهر اشغالی قدس و پوشش خبری دقیق حوادث این شهر بدون هر گونه افزایش یا کاهش و نیز گسترش فضای اختصاص داده شده به مساله قدس در تمامی فعالیت های رسانه ای.