اسرائیل و رسانه های عمومی

اسرائیل و رسانه های عمومی

  
روی هم رفته نیوزکورپوریشن و اسکای 22 درصد از کنترل رسانه‌های انگلیس را در اختیار دارند و این در شرایطی است که نتیجه نظرسنجی که توسط موسسه "آی‌سی‌ام " منتشر شد نشان می‌دهد اکثریت قابل توجهی از مردم انگلیس با سلطه بیشتر روبرت مردوخ بر رسانه‌های خبری کشورشان مخالفند . نظرسنجی فوق نشان می‌دهد 84 درصد مردم با هر گونه اعمال نفوذ در این زمینه مخالف هستند.
تلاش مردوخ برای کنترل بیشتر بر افکار عمومی انگلیس
مردوخ در تلاش است تا 61 درصد سهام شبکه "بی‌اسکای‌بی" انگلیس را از آن خود کند و بدین ترتیب کنترل بیشتری بر افکار عمومی این کشور پیدا نمايد . به نظر می‌رسد نفوذ وي در انگلیس به حدی زیاد است که حتی وینس کیبل وزیر بازرگانی انگلیس که مخالف واگذاری شبکه اسکای به مردوخ بود نیز نتوانسته است تا کنون از این اقدام جلوگیری کند و نخست وزیر انگلیس وی را به دلیل اظهاراتش به طور غیررسمی از بسیاری از مسئولیت‌هایش در قبال رسانه‌های انگلیس کنار گذاشت.
مجله آمریکایی "نیوزویک " چندی پیش نوشت: "روبرت مردوخ " سرمایه‌دار یهودی‌الاصل آمریکایی-استرالیایی و سهامدار اصلی شرکت "نیوزکورپوریشن " و چهره مهم و برجسته رسانه‌‌های جهان بار دیگر چشم به یکی از رسانه‌های شهر لندن دوخته است. شرکت خبری 54 میلیارد دلاری وی که پیشتر مالکیت روزنامه "تایمز " لندن و "سان " را به دست آورده است،‌ هم اکنون قصد دارد با پرداخت 12میلیارد دلار به طور کامل سیطره بر تلویزیون اسکای را بدست آورد.
نگاهی به سابقه مردوخ
مردوخ یکی از یهودیان صهیونیست است که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در «ملبورن» استرالیا شروع کرد اما پس از مدت کوتاهی توانست یک امپراتوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند. وی با خرید روزنامه‌های ورشکسته و کوچک و با استفاده از روشهای گوناگون به مدیریت آنها پرداخته و آنها را به سوددهی می‌رساند. او ابتدا به دنیای رسانه‌ای انگلیس وارد شد و توانست جایگاه مهمی در بین شبکه رسانه‌ای انگلیس کسب کند. اشتیاق سیری‌ناپذیر مردوخ وی را به سمت آمریکا کشاند و وی با کسب تابعیت آمریکایی توانست به گسترش دامنه امپراتوری خود نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا بپردازد.
نگاه مردوخ به لندن باعث شد که وی به این فکر بیافتد که به برترین قدرت انتشاراتی انگلیس تبدیل شود و به خاطر همین هدف اقدام به خرید روزنامه‌های «خبرهای دنیا» (News of the World)، «سان» (The Sun)، «تایمز» (The times) و «ساندی تایمز» (Sundy times) کرد تا جایی که در میانه‌های دهه 1980 موفق شد اولین طراح انتشار روزنامه به صورت تمام «کامپیوتری» در دنیا را در شرق لندن اجرا کند.
مردوخ برای مدیریت رسانه‌های خود از تمام حرفه‌‌ها استفاده می‌کرد. او در مدت کوتاهی توانست روزنامه «سان» را به یک تابلو جنجالی تبدیل کند. بدین وسیله که به طور مرتب «صفحه سوم» روزنامه را به عکسهایی از زنان زیبا اختصاص می‌داد که این کار باعث قطعی شدن شهرت وي به عنوان یک صاحب‌رسانه شد.
مهم‌ترین اقدام مردوخ راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «فاکس» (Fox) در آمریکا بود. او در طول دهه 1980 مرتب اقدام به خرید شبکه‌های تلویزیونی متعدد می‌کرد. در اوایل دهه1990نيز اقدام به توسعه امپراتوری رسانه‌ای خود در انگلیس و آسیا نمود و چندین شبکه ماهواره‌ای را خرید یا تأسیس کرد.