خطرات جدی برای مسجدالاقصی

خطرات جدی برای مسجدالاقصی

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از “المحیط” گزارش این موسسه با عنوان “دیده بان الاقصی” همزمان با سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی به دست افراطیون صهیونیست درسال 1969 ، تصویری کامل و فراگیر از طرح استیلا بر مسجد الاقصی و تعدی و دست درازی به آن را با توجه به تحولات اصلی در مواضع دینی، سیاسی و حقوقی سردمداران اشغالگر به دست داده است.
در این گزارش به تغییری که در اندیشه حضور یهودیان در مسجد الاقصی بوجود آمده، اشاره شده که بر اساس آن پس از آنکه اکثر خاخام های یهود از سال ۱۹۶۷ ورود یهودیان به مسجد الاقصی را حرام می دانستند در سال ۲۰۰۷ گروهی ۱۶ نفره از خاخام های برجسته اسرائیلی گردهم آمده و از پیروان خود خواستند که به مسجد الاقصی وارد شده و در منطقه ای که به آن جبل الهیکل می گویند، نیایش کنند.
بر اساس بررسی و رصد تهیه کنندگان گزارش ، سازماندهی ها و مخاصمه این خاخام ها و هوادارانشان بر ضد مسجد الاقصی روز به روز افزایش یافته و در عرصه سیاسی تجاوز و دست درازی و لطمه زدن به مسجد الاقصی نقطه مشترک میان تمام جناح ها و بخش های حکومت صهیونیستی و طیف های سیاسی بوده است . در واقع حکومت اسرائیل طی دو سال اخیر اداره آثار باستانی و انجمن های مستعمره ساز مختلف را برای انجام هرگونه هتک حرمت و اعمال احمقانه و تخریبی بر ضد مسجد در کنف حمایت خود گرفته است
در این گزارش آمده است که مهمترین تغییر به عمل آمده این است که حکومت اشغالگر برخی اعمال مخاصمه آمیز بر ضد مسجد را برعهده گرفته و رسما اعلام می کند که حامی این اقدامات است، به خصوص حفاری هایی که از ۶/۲/ ۲۰۰۷ به منظور نابود کردن باب المغاربه از اصلی ترین درهای ورودی مسجد انجام می شود .
از لحاظ قانونی و حقوقی، گزارش درباره پوششی که دادگاه عالی اسرائیل برای افراطیون یهودی تامین کرده چنین می نویسد: آنها پس از شکسته شدن قید حرام بودن ورود یهودیان به مسجد الاقصی که البته آن هم بر اساس برنامه ریزی سیاسی زمانی ممنوع اعلام شده بود ( تا فلسطینی ها از بابت آن خاطر جمع باشند و ترسی از اشغال مسجد نداشته باشند تا آنکه در زمانی دیگر این ممنوعیت بر اساس اقتضای برنامه های سیاسی برداشته شود) برای نفوذ به مسجد الاقصی و انجام آیین های یهودی در آن از حمایت کامل برخوردارند و البته این در واقع تقسیم کردن نقشهای مختلف بین گروه های مختلف دینی و سیاسی و حقوقی در رژیم صهیونیستی برای دستیابی به یک هدف مشترک تحت عنوان ایجاد یک «اورشلیم مقدس» است که در آن مسجد الاقصی از مسلمانان گرفته می شود و با تخریب هر چه سریعتر آن معبدی برای یهودیان ساخته خواهد شد.
در این گزارش آمده که عملیات حفاری در زیر مسجد الاقصی و پیرامون آن با سرعت ادامه می یابد و مشاهده شده که گروههای حفاری وابسته به حکومت اشغالگر و جمعیت های افراطی در هفت نقطه از۱۸ نقطه حفاری افزایش بسیار داشته و این حفاری ها که با هدف تاسیس شهری یهودی با ادعای اینکه شهر داوود نبی است، در تمام جهات رو به گسترش است .
بنابراین گزارش خطرناک ترین حفاریها هم اکنون در سمت جنوبی مسجد که به راه “هیرودینانی” شناخته می شود به مسافت ۶۰۰ متر انجام می شود و میدان براق را به مدخل جنوبی که یهودیان به آن شهر داوود می گویند متصل می کنند و در جهت غرب مسجد نیز ۱۰ جایگاه حفاری قرار دارد که فعال ترین آن شبکه تونل های دیوار غربی زیر مسجد الاقصی است.
این گزارش می افزاید:‌ از سمت شمالی نیز حفاری ها در منطقه مدرسه عمریه در جوار درب الالام که منطقه برکه چکاوک در آن است ادامه می یابد تا تاریخ ساختگی که در حال تاسیس آن هستند را به تاریخ مسیحیت پیوند زنند و گردش های جهانگردان را بین زیارتگاه های مسیحی و شهر یهودی مرتبط سازند تا به عنوان بخش جدایی ناپذیر از شهر قدس به نظر بیاید .
جدای از این حفریات بر اساس این گزارش، اسرائیلی ها می کوشند حضور دائمی خود در حیاط و پیرامون مسجد الاقصی را به شکل فزاینده ای گسترش دهند که در این راستا از سال ۲۰۰۷ شروع به تخریب باب المغاربه و ساختن پلی بزرگ بجای آن کردند تا از طریق آن بتوانند حتی با خودروهای بزرگ از میدان براق به درون حیاط مسجد راه یابند .
کند وکاوها زیر مسجدالاقصی
در گزارش فوق آمده است که اسرائیلی ها قصد دارند در محله باب الواد در غرب بازار پنبه فروش ها به جای یکی از دروازه های مسجد یک کنیسه بنا کنند و قرار است که این کنیسه به یک مرکز دینی یهودی چهارطبقه با گنبدی بزرگ بدل شود. بنابراین این ساختمان به بلندترین ساختمان محل تبدیل می شود و جلوی دید بینندگان از گذر الشرف که منطقه یهودی نشین است و نیز دید طرف جنوب غربی محله اسلامی در شهر قدیمی قدس را برای دیدن قبة الصخرة می گیرد و این نماد زیبای قدس را از چشم بسیاری از بینندگان پنهان می کند.
سمت شرقی مسجد نیز از تعدی اشغالگران در امان نمانده و رژیم صهیونیستی در اواسط ۲۰۰۸ بیش از ۸۰۰ متر مربع از اراضی مقبره باب الرحمه در کنار دیوار شرقی را مصادره کرده و مشغول اقدامات تخریبی و تاسیسی در آن می باشد .
در این گزارش از دو مداخله اشغالگران در منطقه سخن به میان آمده است : یکی دخالت در کار اداره اوقاف وابسته به حکومت اردن که ظاهران بطور انحصاری صاحب اختیار مسجدالاقصی است و دوم دخالت در حرکت نمازگزاران.
گزارش موسسه بین المللی قدس همچنین حاکی است که اسرائیلی ها هرگز به اداره اوقاف فلسطین اجازه بازسازی خسارت های وارد آمده و شکافهای خطرناک در دیوارهای مسجد را نمی دهند و حتی منطقه ای را که با ادعای برق رسانی حفاری شده بود نیز با مخالفت اسرائیلی ها بدون آسفالت دوباره باقی مانده است . به همین منوال اسرائیلی ها به اداره اوقاف اجازه هیچ کاری را بدون موافقت اداره آثار باستانی اسرائیل نمی دهند و گویا صاحب اصلی منطقه آنها هستند !
اما درباره مداخله در حرکت نمازگزاران، اشغالگران هنوز هم اجازه نمی دهند کسی از کرانه باختری و نوار غزه به مسجد الاقصی برسد و از سال ۲۰۰۰ شرایط همین گونه بوده است. همچنین حرکت نمازگزاران عرب شهر بیت المقدس را نیز شدیدا کنترل می کنند و با دوربین ها و ابزارهای سنجش حرارتی در گوشه و کنار شهر و نیز با منع كردن مردان زیر ۴۵ سال و زنان زیر ۳۵ سال از ورود به حیاط مسجد برای نماز خواندن ، افراد را به شکل غیر منتظره و احمقانه ای زیر نظر می گیرند .
در این گزارش به همه دوستداران مسجد الاقصی و سرنوشت و آینده آن توصیه شده است که در حرکتی مردمی و گسترده در برابر هرگونه تجاوز و تعدی به مسجد بایستند تا شاخص سود و زیان اسرائیلی ها به سمت بهرمندی همیشگی سنگینی نکند و آنها به خود اجازه تجاوزات بیشتر را ندهند و همچنین آگاهی تمام اقشار و اقلیت های مسلمان در تمام جهان را درباره این موضوع افزایش دهند تا حمایت همگانی از قدس مانع از اقدامات صهیونیست ها شود .
از دیگر توصیه های گزارش موسسه بین المللی قدس می توان به موارد زیر اشاره کرد: واکنش های بلند مدت و سنجیده و برنامه ریزی شده در کنار واکنش های انفعالی موردی و نیز خروج از کاربرد محدود اینگونه واکنش ها در عرصه بیانیه های سیاسی و فعال سازی نقش فلسطینیان قدس و اعراب داخل مناطق اشغالی 1348 و نیز تقویت طرح هایی که اعراب را به ماندن در سرزمین بیت المقدس تشویق می کند و در نهایت مقابله با طرحهای اخراج اعراب از قدس .