مبارزه با صهیونیسم جهانی
در مقاله قبل به برخی از مهمترین تاثیرات جهانی انقلاب اسلامی ایران از جمله «تغییر گفتمان انقلاب و تغییر در نظریههای سیاسی غالب در جهان» و «تغییر معادلات سیاسی جهان و فروپاشی نظام دوقطبی حاکم بر جهان» و «احیای ارزشها و اندیشههای ناب اسلامی» اشاره نمودیم. در نوشتار حاضر به برخی دیگر از تاثیرات جهانی انقلاب اسلامی ایران اشاره مینماییم. عموما منازعات جهانی بر پایه منازعه میان دولتها و تشکیل اتحادیهها و ائتلاف میان دولتهای متخاصم شکل گرفته به جریان افتاده و خاتمه مییافت. اگر چه بعضا عوامل ایدئولوژیک مانند آنچه که در قرن بیستم میان دنیای کمونیسم و جهان سرمایهداری مطرح بود در این منازعات نقش بالقوه پیدا میکرد ولی عموما منازعات بینالمللی بر سر تقسیم منافع اقتصادی شکل میگرفت.
انقلاب اسلامی نه تنها گفتمان این نوع منازعات را تغییر داده بلکه بازیگران اصلی را در مخاصمات بینالمللی از حوزه دولت ـ ملت خارج نمود. بر اساس گفتمان جدید منازعه اساسی نه میان دولتها با منافع و اهداف متفاوت است بلکه میان صاحبان قدرت و زور از یک طرف با تودههای مردم بوده و جنگ واقعی میان مستکبرین از یک طرف و مستضعفین جهان از طرف دیگر میباشد. با این گفتمان مرزبندیهای جغرافیایی، نژادی، قومی و حتی مذهبی را در تخاصمات بینالمللی در هم ریخته و جنگ دولتها را به عنوان مستکبرین از یک طرف، با ملتها به عنوان مستضعفین از طرف دیگر منازعه واقعی و نهایی مطرح نمود که تلاش غرب بر این است که این نوع منازعات را در پوشش مبارزه با تروریسم بعد از 20 شهریور 1379 و یا برخورد تمدنها تئوریزه نماید.
به تبع تغییر گفتمان منازعات جهانی صفبندی جهانی هم تغییر کرد. از یک طرف دولتهای حاکم عموما رقابتها و تخاصمات موجود میان خود را کنار گذاشته و در مصاف با خیزش عمومی ملتها که مرزهای جغرافیایی را هم در نوردیده و یکدل و یکصدا به مبارزه با صاحبان قدرت و زور برخاستهاند و در قالب حرکتهای فردی و یا جمعی وارد عرصه منازعات جهانی گردیده، موجودیت پیدا کرده و به نوعی مورد شناسایی قرار گرفتهاند. نمونه آن حزبالله لبنان میباشد که امروز به عنوان یک قدرت مطرح غیر دولتی در چنان جایگاهی قرار گرفته است که در واقع حرف اول را و بالاتر از دولت متبوع خود در منازعه با صهیونیسم بینالملل و دولت اشغالگر اسرائیل میزند. پس از پیروزی انقلاب مردم کشورهای اسلامی بویژه در خاورمیانه تحت تاثیر این انقلاب و افکار و اندیشههای بنیانگذار آن قرار گرفتند. امام خمینی (ره) در راستای تبیین ایده صدور انقلاب، جهتگیری مشخصی را برای انقلاب تبیین نمودند که یکی از مهمترین شاخصههای آن «مبارزه با صهیونیسم جهانی و رژیم اشغالگر قدس» بود. ایران که پیش از انقلاب اسلامی یکی از کشورهای حافظ منافع رژیم صهیونیستی بود پس از پیروزی انقلاب، کانون مبارزه با آن رژیم گردید و این کشور قلب تپنده مقاومت اسلامی علیه اشغالگران فلسطین شد و پرچم مبارزهای که سران کشورهای عربی با امضای پیمان کمپ دیوید به زمین گذارده بودند، امام با ابهت و شهامت تمام به دست گرفتند و به مبارزات ملت فلسطین هویت اسلامی بخشیدند. بدین ترتیب سفارت رژیم اشغالگر تعطیل و سفارت فلسطین تشکیل شد. امام اسرائیل را ساخته و پرداخته قدرتهای بزرگ دانسته و معتقد بود این رژیم پایگاه نظام استکبار است که در مرکز جهان اسلام احداث شده تا در خدمت تمامی طرحهای مستکبران در چیره شدن بر کشورها و امت اسلام به کار گرفته شود. امام اسرائیل را غده سرطانی نامید و طبیعی است که غده سرطانی خود و بدن را فاسد میکند و به نقطه معینی محدود نمیشود بلکه تا آنجایی که میتواند پیشروی میکند. امام معتقد بود که آرزوها و طمعکاریهای اسرائیل فراتر از نیل به فرات است و این توسعهطلبیهای اسرائیل همگام با قدرتطلبی، کنترل بر منطقه و غلبه بر آن بیشتر و بیشتر میگردد. به همین جهت است که امام خطر اسرائیل را محدود به ثروتهای طبیعی و سرزمین محدود ندانسته و معتقد بودند اسرائیل تمامی ارزشهای انسانی، دینی و فرهنگی تمدن اسلامی را نیز تهدید میکند. بر اساس همین دیدگاه است که امام شیوه عملکرد با اسرائیل را مشخص کرده و میفرماید: «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود».
از دیدگاه امام مسئله قدس تنها به فلسطینیان و اعراب محدود نمیشود بلکه مسئله تمامی امت اسلامی است، مسئولیت ملتها، دولتها و دیگر طبقات جوامع اسلامی است و به همین دلیل است که بزرگترین روز را در بزرگترین ماه یعنی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را برای آن انتخاب کرده و آن را روز جهانی قدس نامیده و فرموده: «این روز، روز فلسطین و روز اسلام است». شهید دکتر فتحی شقاقی؛ دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، در خصوص تاثیر انقلاب ایران و بویژه نقش هدایتگرایانه امام خمینی (ره) در بیداری ملت فلسطین چنین گفته است: «هیچ چیز به اندازه امام خمینی (ره) نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دلهایشان زنده کند. با پیروزی انقلاب اسلامی، ما به خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می توانیم معجزه بسازیم و از این رو، ملت مجاهدمان در فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را به دیده تقدیر مینگرد و امام خمینی (ره) را از رهبران جاوید تاریخ اسلام می داند»
.
اندیشههای امام خمینی(ره) درباره مبارزه با رژیم نامشروع اسرائیل، به قدری در تقویت روحیه مبارزان فلسطینی تاثیرگذار بوده که رهبران رژیم صهیونیستی نیز پس از شکلگیری انتفاضه فلسطین به تاثیرپذیری فلسطینیان از انقلاب اسلامی ایران اعتراف کردهاند. در این خصوص هرتزوک رئیس جمهور وقت رژیم صهیونیستی طی نامهای که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید، نوشته بود: «تظاهر کنندگان فلسطینی مناطق اشغالی از طرفداران تفکر خمینی میباشند و هیچ ارتباطی به سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ندارند. این جوانان میخواهند خیابانهای اسرائیل را به خیابانهای تهران و بیروت تبدیل کنند. اگر تظاهرات فلسطینیان با همان تفکرات قبلی بود، خطری در بر نداشت و علت شدت رژیم اسرائیل در مقابل آنها این است که قیام، تغییر ایدئولوژی داده و الهام بخش آن اسلام است»
.
* پینوشتها در دفتر روزنامه موجود است.